Acties

Wat pakken we aan, waarom, wanneer en wat is het resultaat,  onderaan elk item staat de laatste informatie:

Lopende zaken

Word lid om dit antwoord te kunnen lezen

12 MAART 2021

Bent u recentelijk beboet en heeft u nog niet betaald? Leden kunnen tegen een financiële tegemoetkoming van 150 euro gebruik maken van het model bezwaarschrift dat we door onze advocaat hebben laten opstellen. Neem contact op met bnb-check@amsterdamgastvrij.nl

Vakantieverhuurders mogen met een vergunning 30 dagen per jaar hun woning aan gasten verhuren. Ze moeten iedere keer dat ze gasten ontvangen vóóraf de periode melden bij de gemeente. Dus: 1x gasten voor 30 dagen is 1x melden. 4x gasten voor een weekendje betekent 4x melden, etc.

Er is momenteel geen mogelijkheid om als je per ongeluk vergeten bent de melding te doen dat te corrigeren. We hebben vernomen dat de gemeente binnenkort een aanpassing van het boetebeleid gaat invoeren n.a.v. de uitspraak van de Raad van State van 2 december. We hopen en verwachten dat daarmee enige matiging in het opleggen van boetes zal plaats vinden. Vooralsnog lijkt het erop dat er tot die tijd zoveel mogelijk boetes worden uitgedeeld. De gemeente is momenteel aan de hand van recensies op de Airbnb website aan het controleren of de daarbij vermelde data overeenkomen met aanmeldingen van de bijbehorende vakantieverhuurperiodes in het gemeentelijk administratiesysteem.

We hebben intussen een aantal meldingen binnen van mensen die zo’n boete van 6000 euro hebben gekregen en nog niet betaald hebben. Leden kunnen tegen een financiële tegemoetkoming van 150 euro gebruik maken van het model bezwaarschrift dat we door onze advocaat hebben laten opstellen. Bent u een van de slachtoffers maar bent u nog geen lid, wordt dan lid en neem contact op met bnb-check@amsterdamgastvrij.nl.

Het feit dat de gemeente geen onderscheid maakt tussen goedwillende verhuurders die per ongeluk of door omstandigheden vergeten zijn te melden en verhuurders die willens en wetens hun verhuur niet melden is ons inziens kwalijk. We zijn er vóór dat men zich aan de regels houdt, ook al zijn we het niet altijd volledig eens met die regels. Daarnaast vinden we dat de gemeente veel te hoge boetes oplegt zonder differentiatie aan te brengen en zonder enige proportionaliteit. Daarnaast is de boete niet in verhouding tot de opbrengst van vakantieverhuur en vaak dusdanig hoog dat mensen in de financiële problemen komen, hetgeen niet in verhouding staat tot de begane overtreding. zie uitspraak van de Raad van State van 2 december 2020

We doen er in onze contacten met de gemeente dan ook altijd alles aan om de regels te nuanceren. Helaas is de gemeente echter vaak gevoeliger voor hardere acties zoals het indienen van professionele bezwaarschriften.

AUGUSTUS 2021

Hoe het verder ging: In plaats van een matiging van het boetebeleid is de 6.000 euro boete voor Vakantieverhuurders opgehoogd naar 8.700 euro (pag. 13)

We stuurden de leden van de commissie Wonen en Bouwen een raadsadres boetenbeleid. Deze werd geagendeerd voor de vergadering van 30 juni, maar is verzet naar 8 september. De VVD had gevraagd om juridische onderliggende stukken met betrekking tot het boetebeleid, maar die niet ontvangen. De Telegraaf besteedde er aandacht aan. U kwam in actie met een steunbetuiging per mail, en hopelijk staan we op 8 september weer eens in met z’n allen in de Stopera Lees hier verder en vind alle relevante informatie

12 augustus 2021 Telegraaf: paginagroot artikel: Amsterdam geeft Airbnb verhuurders torenhoge boete voor piepklein foutje

op 29 augustus AT5: Woede bij vakantieverhuurders om 8700 euro voor klein foutje

BEGIN 2022 klopten er opeens binnen een korte tijd een 30-tal vakantieverhuurders aan die tussen de 8700 en 11600 euro boetes hadden gekregen. Allemaal waren ze aantoonbaar binnen de 30 dagen gebleven en allemaal waren ze beboet voor administratieve overtredingen, zoals het ontbreken van een melding of vergunning. Amsterdam Gastvrij verzamelde ze in een app groep, de ombudsman kwam erbij en 9 juni was de dag van aktie: het boetebeleid werd in de Raad besproken, we zaten met een man/vrouw of 25 in het wit gekleed op de publieke tribune. Maarten Bruinsma, voorzitter AGV, sprak in, alsmede 2 gedupeerden. Aan het eind van de inspraak was het kwartje bij de meeste raadsleden duidelijk gevallen. De verantwoordelijk wethouder Zita Pels besloot geen nieuwe boetes meer uit te delen en de bestaande nog niet betaalde boetes op te schorten tot er nieuw beleid is. Lees, kijk en luister hier verder.

De actie die we met uw steun voerden in het gemeentehuis tijdens de behandeling van het boetebeleid resulteerde in een opschorting en vervolgens liet wethouder Zita Pels weten wat de plannen voor de komende tijd zijn. De boetes worden verlaagd maar wij zijn nog niet heel gelukkig met de uitslag, dus Amsterdam Gastvrij schreef een Zienswijze.

Op 18 november 2022 werd het nieuwe boetebeleid gepubliceerd. Voor eerste administratieve overtredingen bij vakantieverhuur, zou de boete gematigd worden tot 3000 euro. De verlaging zou gelden voor 44 boetes in lopende procedures en met terugwerkende kracht voor 33 boetes die na 1 oktober 2021 opgelegd waren.

 

7 DECEMBER 2022

Op 7 december 2022 spraken we samen met twee gedupeerden in bij de raadscommissie WV over het nieuwe proportionaliteitsbeleid. We stelden dat we het niet konden begrijpen dat de gemeente blijft vasthouden aan boetes van duizenden euro’s voor eerlijke vergissingen waar geen voordeel aan behaald is, zoals een vergeten melding van vakantieverhuur. We gaven aan dat er naar ons inzicht onvoldoende invulling gegeven is aan de aanbevelingen van de ombudsman.

Op 27 maart 2023 vernietigde de rechtbank Amsterdam tien meldplichtboetes van 3000 euro die kort (1-2 maanden) na de herinvoering van de meldplicht opgelegd waren. De rechter noemde de boetes “niet redelijk of evenredig”, ook omdat de gemeentelijke communicatie rond het boetebeleid niet duidelijk was. Tegen deze uitspraken ging de gemeente eind mei 2023 in Hoger Beroep.

 

21 AUGUSTUS 2024

Op 21 augustus 2024 stelde de Raad van State dat het boeteregime van de gemeente Amsterdam niet evenredig is en verklaarde ze de boetetabel voor toeristische verhuur onverbindend. Eindelijk werd de gemeente terechtgewezen voor het onevenredig harde boetebeleid.

Op 4 september spraken we in bij de raadscommissie Wonen en Volkshuisvesting over de uitspraak van de Raad van State. We stelden dat al vier jaar bij de gemeente bekend was dat het boetebeleid beter gedifferentieerd moest worden naar aard van overtreder en mate van ernst van de overtreding. Het feit dat dit niet gebeurd is, heeft enorme schade veroorzaakt: voor de geloofwaardigheid van de gemeente, voor de Amsterdamse belastingbetaler, maar in de eerste plaats voor Amsterdammers die een onterecht hoge boete hebben ontvangen, in het bijzonder voor hen die die boete niet hebben willen of kunnen aanvechten.

In reactie op de onverbindendverklaring van de Raad van State van de boetetabel, werd in december 2024 tenslotte een boetebeleid voorgesteld dat een bona fide invulling geeft aan de uitspraken van de Raad van State. Deze is op 11 december in de gemeenteraad besproken en goedgekeurd. Het nieuwe boetebeleid is per 1 januari 2025 van kracht gegaan. Voor eerste administratieve overtredingen bij vakantieverhuur (de meest voorkomende overtreding) geldt vanaf dat moment een boete van 1.500 euro.

Het CDA heeft samen met VVD, Ja21, Volt, en PvdD een initiatiefvoorstel ingediend om mensen met onherroepelijke boetes de kans te geven om hun boete opnieuw te laten beoordelen aan de hand van het nieuwe boetebeleid. Dit voorstel zal begin 2025 besproken worden.

 

Pers n.a.v. rechtzaken van leden van Amsterdam Gastvrij

Parool 8 september 2021  Airbnb boetes in sommige gevallen verlaagd

Parool 9 mei 2022 11.600 euro boete na Airbnb-verhuur: ‘Eén foutje en de gemeente ziet je als fraudeur’

Parool 9 juni 2022 Gemeente Amsterdam stopt voorlopig met uitdelen hoge Airbnb-boetes bij particuliere verhuurders

Parool 18 november 2022 Amsterdam verlaagt eerste boete voor vakantieverhuur woning

Parool 27 maart 2023 Parool: Rechter fluit gemeente Amsterdam terug rond boetebeleid vakantieverhuur

Telegraaf 28 maart 2023 Boete van 3000 euro onredelijk

 

Ondanks dat de Rechtbank een positieve uitspraak deed ging de gemeente Amsterdam zoals gewoonlijk weer in hoger beroep.

Wordt vervolgd

Belang: 

  • door de verlaging van de quota is het in de meerderheid van de wijken niet meer mogelijk  om een B&B-vergunning te verkrijgen.
  • door de verlaging van de quota zullen wij in 2028 moeten loten. In 2028 verloopt onze huidige vergunning en  moeten wij een nieuwe B&B-vergunning aanvragen. Het aantal beschikbare vergunningen zal door de verlaging van quota hoogstwaarschijnlijk  te laag zijn voor alle bestaande en nieuwe B&B’s.

U kunt zich verder in de materie verdiepen door onze zienswijze (juli 2023) te lezen.

Inmiddels voeren wij, sinds najaar 2024 hieromtrent 2 procedures tegen de gemeente: dat doen wij door geselecteerde leden die helaas geen B&B-vergunning hebben gekregen wegens het verlagen van de quota te begeleiden en bij te staan. Als de procedure slaagt zullen alle leden van Amsterdam Gastvrij hiervan profiteren.

Procedure 1 bevindt zich inmiddels in de beroepsfase. De gemeente heeft zoals verwacht, in haar besluit op het bezwaar al onze juridische argumenten genegeerd.

Procedure 2 bevindt zich in  de beroepsfase bij de gemeente Amsterdam.

Afgedane zaken

Zienswijze Amsterdam Gastvrij (6 mei 2020)
Totaalverbod op vakantieverhuur in 3 wijken]: Burgwallen Oudezijde, Burgwallen Nieuwezijde en Grachtengordel Zuid (samen het gehele oude centrum met postcode 1012 en 1017). Volgens de gemeente is de ‘leefbaarheid ernstig aangetast door toeristische druk’. Het oude centrum is vanaf nu blijkbaar uitgebreid met een deel van de grachtengordel. Het kaartje laat zien dat (als dit Ontwerpbesluit geaccepteerd wordt) het nog maar een kleine stap is om de hele grachtengordel tot ‘besmet gebied’ te verklaren. Lees hier verder

Hoe het verder gaat: We hebben onze leden zowel als niet leden via social media gevraagd om voor 28 mei een zienswijze in te dienen en we houden u hier op de hoogte van de beslissingen van de raad.

Helaas is er slechts 25% van de officiele reacties tégen het voornemen, dus de gemeente heeft per 1 juli het verbod op vakantieverhuur in de aangewezen 3 wijken doorgezet .
In de Nota van beantwoording geeft de gemeente aan op welke gronden het vakantieverhuur verbod in de 3 wijken toch wordt ingevoerd.

Op 7 augustus hebben we een pro-forma bezwaar ingediend. Dit bezwaar is doorverwezen naar de rechtbank. Er wordt een termijn bepaald voor het aanvullen van de gronden. Waarom doet AGV dit kunt u zich afvragen. We doen dit omdat vakantieverhuur gebleken is een voorportaal te zijn van wat B&B’s te wachten staat.

Op 12 januari 2021 heeft de rechtzaak plaats gevonden voor de Amsterdamse Rechtbank:
(verslag) Vanochtend was de zitting tegen verbodswijken voor vakantieverhuur. De zitting duurde 2 uur. De meervoudige kamer (3 rechters) was goed voorbereid, zeer kritisch naar de gemeente. De rechters gingen op basis van onze argumenten met de gemeente in gesprek. Eerst is er uitgebreid doorgevraagd over de gestelde bevoegdheid van het college voor het instellen van een verbod. Vervolgens ging het over de grondslag: gaat het nou over de woningvoorraad of over leefbaarheid. Waar is de grondslag voor het laatste? Onze advocaten en de rechters waren kritisch. Vervolgens ging het over de propotionaliteit. Een verbod is de meest vergaande bevoegdheid. Daar zijn geen voorwaarden voor gesteld in de Huisvestingsverordening en er is geen tijd genomen voor het analyseren van de gevolgen van een vergunning. Alvorens een verbod in te voeren zou er ook nog een quota ingevoerd kunnen worden bijvoorbeeld. Ook werden er vragen gesteld bij de grondslag en overwegingen voorafgaande aan het verbod. Het OIS onderzoek werd te mager bevonden. Rechter: “je lost de problematiek (van leefbaarheid) niet op met dit verbod”. “In het OIS rapport staat dat nader onderzoek nodig is. Heeft de gemeente dit gedaan (nee..)?” “Een verbod is één van de maatregelen. Waarom is er voor de Huisvestingsverordening gekozen en niet voor het bestemmingsplan?” “Er is geen onderzoek naar parameters gedaan!”
De gemeente werd eindelijk serieus aan de tand gevoeld en de vragen gingen om juridische punten en niet om sentimenten (ondanks de antwoorden van de gemeente zoals “Je mag ook niet een café 30 dagen per jaar in je woning hebben…”
Het voorgevoel is goed maar we moeten toch bedacht zijn op een negatieve uitslag gezien voorgaande uitspraken van de rechtbank Amsterdam. 23 Februari zou de uitspraak er zijn, maar de rechtbank heeft laten weten deze 6 weken uit te stellen. Dat betekent dus 6 april.

12 maart 2021: Zojuist werd bekend dat Amsterdam Gastvrij de rechtszaak tegen de Gemeente Amsterdam heeft gewonnen. Op 12 januari kwam de zaak voor, op 23 februari zou de uitspraak zijn en na enig uitstel was het vandaag dan zover. De rechter heeft Amsterdam Gastvrij op alle punten gelijk gegeven.

De rechtbank: ‘Met het aanwijzingsbesluit verbodswijken vakantieverhuur Amsterdam heeft de gemeente Amsterdam drie wijken aangewezen als gebieden waar het verboden is woonruimten in gebruik te geven voor vakantieverhuur.

Naar het oordeel van de rechtbank biedt de Huisvestingswet 2014 niet de ruimte voor een verbod op vakantieverhuur zoals geregeld in artikel 3.3.8b, derde lid, van de Huisvestingsverordening 2020. Artikel 3.3.8b, derde lid, van de Huisvestingsverordening 2020 is onverbindend wegens strijd met de Huisvestingswet 2014. Volgens de rechtbank volgt uit de Huisvestingswet 2014 dat een verbod op vakantieverhuur in één of meerdere door de gemeente te bepalen wijken niet tot de mogelijkheden behoort. Het is immers geen vergunningsvoorwaarde of -voorschrift.’ Lees hier vonnis

Persreacties n.a.v. de uitspraak

22-2-2023: hoger beroep Raad van State zitting. Verwachtte uitspraak over 6 weken, dus rond 5 maart.

Op 31 mei 2023 bevestigde de Raad van State nog eens het vonnis van de eerste rechtbank

De Raad van State heeft op 29 januari 2020 bepaald dat de gemeente niet gerechtigd is tot het opleggen van de boete van 6000 euro wegens niet melden. Bij diegenen die deze boete nog niet hebben betaald gaat de gemeente niet tot vordering over, maar degenen die de boete al wel hebben betaald krijgen het bedrag niet terug. Op zijn zachtst gezegd is dit rechtsongelijkheid. Amsterdam Gastvrij gaat met de gemeente in gesprek en onderzoekt de mogelijkheden van juridische actie.

Hoe het verder gaat: we stuurden op 22-2 een brief aan Ivens, wethouder Wonen en Bouwen, met de vraag om teruggave aan alle gedupeerden die al betaald hebben. Lees hier de brief

Belangrijk voor leden en niet-leden bent u zo’n gedupeerde? Vraag om teruggave bij de gemeente en meld u [bij ons][15]! Leden die zich hebben opgegeven hebben op 19-3 een voorbeeldbrief ‘verzoek om teruggave’ toegestuurd gekregen.
Na nogmaals een oproep te hebben gedaan je te melden zijn we iedereen aan het bellen om te kijken of we tot een gezamelijk proces kunnen komen.

Hoe het verder gaat: Een aantal van u heeft zich bij de vereniging gemeld. Amsterdam Gastvrij ondersteunt, organiseert en bekostigt grotendeels de procedure die tegen de gemeente gevoerd gaat worden. Helaas is gebleken dat de juridische haalbaarheid geen aanleiding geeft voor de voorgenomen procedure en hebben we in overleg met betrokken leden en de advokaat moeten besluiten geen procedure te voeren.

Quota (10 februari 2020)
Het quotum zorgt voor schaarste en dat is volgens de Dienstenrichtlijn alleen in heel uitzonderlijke gevallen toegestaan. Ten opzicht van de B&B-quota per wijk is niet duidelijk waarom de gemeente voor deze cijfers heeft gekozen en waarom er verschil is tussen de wijken in het aantal mogelijke B&B’s. Ook is niet duidelijk op welke grondslag deze regeling is gebaseerd. Amsterdam Gastvrij is hierover een bezwaarprocedure tegen de gemeente gestart. Zie bovenstaande link ‘quota’.

Op 16 maart zijn door onze advocaten aanvullende gronden opgesteld en ingediend bij de rechtbank.

Waarom gaan we door met onze bezwaarprocedure tegen het quotum, ondanks dat alle vergunning aanvragers nu in alle wijken binnen het quotum vallen? Omdat De gemeente er naar streeft dit quotum zo beperkt mogelijk te houden. Nu staat voor de gemeente de deur nog steeds open om de quota in de toekomst naar beneden te brengen.

Hoe het verder gaat: We hebben de gemeente in gebreke gesteld wegens het niet nemen van een beslissing op ons bezwaar.
We weten dat een vergelijkbaar bezwaar niet ontvankelijk is verklaard. We verwachten dat dit met ons bezwaar ook zal gebeuren. Hiermee is deze zaak gesloten. De punten vervallen echter niet maar worden door ons meegenomen in de procedure tegen de voorwaarden voor B&B (lopende zaken).

Wij hebben van een aantal van onze leden vernomen dat er door een paar bewoners een bezwaar is ingediend tegen toegekende B&B vergunningen. De bezwaren betreffen tot nu toe iets meer dan 10 B&B’s in de Haarlemmerbuurt.

De B&B houders die het betreft zijn door de gemeente op de hoogte gebracht omdat ze ‘belanghebbende’ zijn. Ze zullen worden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de hoorzitting van de bezwaarschriften commissie. We hebben contact gehad met de gemeente en de horrzittingen (mochten ze door gaan) zullen niet voor september plaatsvinden.

In beginsel kan de vergunning alleen worden geweigerd als sprake is van een ‘onaanvaardbare inbreuk op een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving van de betreffende woonruimte’. Bij onaanvaardbare inbreuk dient er van aantoonbare overlast en van objectieve feiten of omstandigheden sprake te zijn. De overlastveroorzaker en eigenaar dient vooraf door de klagers en door B&W op de overlast te zijn gewezen.

Uit de bezwaren die tot nu toe zijn ingediend blijkt niet dat er concrete aanwijzingen van overlast zijn opgevoerd. In sommige gevallen is het bezwaar na de bezwaartermijn ingediend. Gezien de vage bewoordingen van de bezwaarmakers verwachten wij dat het bezwaar ongegrond verklaard zal worden.

Onze juridische afdeling monitort de bezwaren voor onze leden en biedt ondersteuning waar nodig.

Hoe het verder gaat: We zijn in gesprek met leden die al contact met ons hebben opgenomen. Bent u als lid op de hoogte gebracht van een bezwaar tegen uw B&B vergunning, neem dan contact met ons op via bnb-check@amsterdamgastvrij.nl
Op een uitzondering na heeft u geen contact meer met ons gezocht waaruit we concluderen dat de meeste gevallen met een sisser zijn afgelopen.

De gemeente Amsterdam is weer op haar eigen onnavolgbare wijze bezig. Deze keer betreft het een correctie op de oorspronkelijke afgegeven vergunning voor het gedeeltelijk onttrekken aan de woonbestemming ten behoeve van een Bed & Breakfast (B&B vergunning) en het overgangsrecht.

Wat is het geval? De gemeente hanteert twee modellen B&B vergunningen. Bij het ene model wordt er eigenlijk niet of op zeer onduidelijke wijze aangegeven dat er géén overgangsrecht van toepassing is en bij het andere model wordt er op onduidelijke wijze aangegeven dat er wel overgangsrecht van toepassing is. Meestal wordt het de vergunninghouder pas duidelijk wanneer deze ook de online publicatie van de vergunning ziet.

De gemeente vond mét ons dat dit duidelijker moest. Eerst begon ze opnieuw vergunningen te verzenden ter vervanging van de oorspronkelijke vergunning. Dat deed de gemeente dan zonder de eerste vergunning in te trekken en de nieuwe vergunning had ook hetzelfde kenmerk. Vervelende bijkomstigheid is dat de gemeente daar ook een nieuwe bezwaartermijn aan verbond en derden de mogelijkheid kregen om alsnog bezwaar te maken tegen de verleende vergunning. Amsterdam Gastvrij heeft de gemeente erop gewezen dat deze gang van zaak niet juist is.

AG is van mening dat direct uit de Huisvestingsverordening volgt dat het overgangsrecht automatisch van toepassing is ongeacht de vermelding van het overgangsrecht in de verleende vergunning indien de betreffende B&B al vóór 1 januari 2019 gemeld was. Indien de tweede vergunning alleen de toepasselijkheid van het overgangsrecht wijzigt, is er materieel geen wijziging van de (eerste) vergunning, hoogstens een correctie van een verschrijving. Omdat de tweede vergunning niets wijzigt is er ook geen sprake van een nieuwe of verlengde bezwaartermijn. Bezwaren die zijn ingediend na afloop van de eerste bezwaar-termijn, dienen dan ook niet ontvankelijk te worden verklaard.

AG heeft de gemeente hier schriftelijk over aangesproken.. Vervolgens bleek dat de gemeente een brief aan vergunninghouders verstuurde waarin zij aangaf dat op sommige vergunningen (toch) het overgangsrecht van toepassing was. Daarop was inmiddels geen bezwaar meer mogelijk omdat het alleen een correctie was op de bestaande vergunning. Op zich goed. Merkwaardig echter is dat deze brief ook is verstuurd naar mensen waarvan de vergunning is geweigerd. Het lijkt nu alsof deze personen nog 6 jaar lang een B&B kunnen exploiteren maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van de gemeente. Wij denken dan ook als Amsterdam Gastvrij dat je met een geweigerde vergunning niet een Bed & Breakfast kan exploiteren: je hebt immers geen vergunning gekregen, dat zou slechts anders zijn geweest wanneer je was uitgeloot. Maar er is niet geloot.

Vragen & Antwoorden (16 maart)

We hebben de gemeente gevraagd op de bijeenkomst van Amsterdam Gastvrij op 16 maart j.l. vooruit ingediende vragen te komen beantwoorden. Door het coronavirus en alle bijkomende maatregelen ging de bijeenkomst niet door en ververvolgens werd ook de geplande live stream afgeblazen. De schriftelijke beantwoording van de gemeente hebben we intussen aan de vragen op de site toegevoegd.

In gebrekestelling (3 februari)
We vinden dat de gemeente duidelijke uitvoeringsregels had moeten opstellen en publiceren zodat er een transparante, duidelijke en eerlijke loting zou kunnen plaatsvinden. Daarom heeft Amsterdam Gastvrij de gemeente in gebreke gesteld.

Onderstaand leest u hoe het verder ging, maar dit onderwerp is afgesloten omdat de hele loting uiteindelijk niet door is gegaan. Alle aanmelders komen in aanmerking voor een vergunning en er zijn nog zo’n 500 vergunningen beschikbaar voor nieuwe B&B’s.

Hoe het verder ging:
Amsterdam Gastvrij heeft een kort geding voor 3 maart aangekondigd bij de gemeente wegens gebrek aan uitvoeringsregels. Wij willen namelijk weten hoe de loting is geregeld en onze leden hebben recht op duidelijke en transparante regels. Daarnaast vinden wij de rechtsmiddelen van de belanghebbende een belangrijk onderdeel van de loting.

De aankondiging van het kort geding heeft ertoe geleid dat de gemeente contact zocht en dat wij op donderdag 13 februari in gesprek zijn gegaan.

Tijdens het gesprek hebben wij op een aantal punten wat duidelijkheid kunnen krijgen en meer rechten voor de belanghebbenden kunnen afdwingen. Vooralsnog hebben we onze kort geding procedure ingetrokken, wat niet betekent dat er geen kort geding komt: we blijven waakzaam.

De lotingsdatum is vastgesteld op 9 maart.
Uiterlijk 24 februari heeft iedereen die zich heeft aangemeld voor een vergunning een mail en/of een brief ontvangen waarin staat dat hij/zij in aanmerking komt voor een aanvraag of mee zal doen aan een loting. Aldus de afspraak die de gemeente met Amsterdam Gastvrij maakte. En als de gemeente u niet tijdig bericht over de loting of als de uitvoeringsregels niet tijdig worden gepubliceerd zullen we alsnog een procedure starten, aldus Amsterdam Gastvrij.

Bent u lid dan heeft u op 22 februari het uitgebreide verslag ontvangen.

Op 24 februari bleek de gemeente met een probleem te zitten waar ze een oplossing voor zoekt en waarvoor ze Amsterdam Gastvrij vraagt aan haar leden te communiceren dat de beloofde brief iets later op de mat zal liggen. Bij deze. En we stuurden iedereen die zich voor de Nieuwsbrief heeft aangemeld nog dezelfde avond een bericht.

Tussen 4 maart en 8 april ontvangen alle vergunning aanmelders een mail en/of brief van de gemeente met de uitnodiging de vergunning aan te vragen. In eerste instantie moesten de aanvragen voor 1 april binnen zijn, maar gezien de problemen met de gemeentelijke administratie en IT is de eis naar ‘ binnen 4 weken na dagtekening van de betreffende mail en/of brief’ veranderd. En vooralsnog is het blijkbaar erg moeilijk om de aanvraag via het formulier op de gemeentelijk site af te ronden.

Eisen dat het overgangsrecht gelijk is voor alle bestaande B&B-houders (13 februari 2020) (laatste update 4 maart onderwerp gesloten)

Je kunt nu lid worden voor €65 per jaar