Linked In: Laurens Lochenberg, duoraadslid CDA, “De burger als verdienmodel voor de gemeente Amsterdam?!”

De burger als verdienmodel voor de gemeente Amsterdam?! 😒 De gemeente had boetes ingevoerd oplopend tot € 20.000 voor (administratieve) fouten bij vakantieverhuur en BnB’s. Dat is een boetebedrag die je ook voor doodslag krijgt. Volgens de wet was dit voor particulieren niet proportioneel. De Raad van State bevestigde dit in 2020 in vier verschillende uitspraken. In 2024 had de Raad van State genoeg van de vele procedures hierover en stelde zij de boetes vast op 25% van het oorspronkelijke bedrag. Burgers die niet hadden doorgeprocedeerd kregen hun geld niet terug.

Wethouder Zita Pels van GroenLinks Amsterdam weigerde tegemoet te komen aan een initiatiefvoorstel van CDA Amsterdam, Volt Amsterdam, Partij voor de Dieren Amsterdam en Amsterdamse VVD om deze groep de mogelijkheid te bieden tot herstel.

Dezelfde vergadering werd een zogenaamde ‘escalatieladder’ voor verdere inperking van vakantieverhuur en toeristische verhuur behandeld. CDA Amsterdam heeft ook bij dit besluit grote vragen over de juridische houdbaarheid ervan. Dat wordt weer vier jaar geld verbranden met procederen.

Hoe barmhartig willen wij zijn als overheid? Stuur mij een connectieverzoek om dit dossier te blijven volgen.

De meeste B&B's hebben te veel toeristenbelasting betaald Voor leden

De meeste B&B's hebben te veel toeristenbelasting betaald

Zowel bij VRBO als bij Airbnb wordt te veel toeristenbelasting afgedragen. Bij Airbnb kunt u ervoor zorgen dat het goed aangeslagen wordt. Bij VRBO kan het niet. Controleer hoe btw en toeristenbelasting worden berekend in Airbnb.

Lees verder

toeristenbelasting verhogen of niet?

De meningen lopen uiteen over het effect van de toeristenbelasting verhogen maar experts vinden het een slecht idee.

Lees verder