Het college neemt maatregelen om de groei van het aantal bezoekers tegen te gaan en de overlast van overtoerisme te beperken. Het college wil de bezoekerseconomie duurzaam ontwikkelen en de leefbaarheid van de (binnen)stad voor bewoners verbeteren. Aldus de gemeente…
Eind november zijn al een aantal grote maatregelen aangekondigd die hieraan bijdragen zoals: een stop op het bijplaatsen van bedden in bestaande hotels, het harder aanpakken van straatdealers en het uitbreiden van het gebied waar vervroegde sluitingstijden gelden voor cafés. Deze week komt het college naar buiten met het volledige pakket aan (bestaande en nieuwe) maatregelen. Een overzicht van alle maatregelen kunt u teruglezen in de uitvoeringsprogramma’s van Aanpak Binnenstad en de Bezoekerseconomie.
Aanleiding
Door de vele toeristen die onze stad bezoeken is het de laatste jaren steeds drukker geworden in de (binnen)stad. Deze bezoekers maken onze stad levendig en dragen met hun bezoek aan musea, winkels, restaurants en hotels bij aan onze lokale economie. Tegelijkertijd zorgt de bezoekersdrukte ook voor overlast, waardoor sommige bewoners niet meer prettig wonen en zich minder veilig voelen in (delen van) de stad. Door het inzetten van verschillende maatregelen streven we naar een transformatie van de (binnen)stad die niet alleen bruisend en levendig is, maar ook een fijne plek om te wonen, ondernemen en bezoeken. We willen een vrije en creatieve stad zijn, waar ondernemerschap en duurzaamheid hand in hand gaan. Een stad die bezoekers uit binnen- en buitenland verwelkomt en waar respect voor de stad en haar bewoners centraal staat. Kortom, een stad die bruist, maar ook leefbaar blijft voor iedereen.
Een greep uit de maatregelen
Eerder genomen maatregelen hebben een positief effect op de leefbaarheid van de (binnen)stad, maar elk jaar kijkt de gemeente welke nieuwe maatregelen er nodig zijn. De maatregelen die worden genomen bestaan zowel uit kleinere- als grotere initiatieven, die direct impact hebben of die een langere adem nodig hebben. Deze maatregelen zijn uitgewerkt in de uitvoeringsprogramma’s van Aanpak Binnenstad en de Bezoekerseconomie. Hieronder een korte blik op enkele van deze maatregelen.
- Het toekomstplan horeca Wallengebied is een goed voorbeeld van een maatregel waarbij we ons focussen op transformatie van de binnenstad. In 2025 werken we met een brede groep lokale bewoners, ondernemers en Amsterdammers aan een toekomstplan voor een minder eenzijdig horeca- en winkelaanbod in het Wallengebieden.
- Ook blijven we ons focussen op maatregelen die het aantal bezoekers dat naar Amsterdam komt reguleert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de stop op nieuwe hotels, de recente beddenstop in bestaande hotels en de strenge maatregelen rondom vakantieverhuur. Andere maatregelen richten zich op de spreiding van voorzieningen en bezoekers over de stad.
- Met de succesvolle subsidieregeling Aanpak Binnenstad ondersteunen we initiatieven van bewoners en lokale ondernemers die bijdragen aan het verstevigen van het culturele DNA van onze stad. Deze subsidieregeling breiden we in 2025 verder uit. Daarnaast investeren we in het collectief Culturele Wallen, waarmee we het unieke culturele aanbod zichtbaarder maken en we Amsterdammers laten profiteren van het creatieve hart van de stad. Ook zorgen we voor behoud van betaalbare ateliers in het Blaauwlakenblok.
- Ook zetten we nadrukkelijk in op de duurzame ontwikkeling van de bezoekerseconomie. Denk hierbij aan het koesteren van de Amsterdamse bruine kroeg en van iconische Amsterdamse ondernemingen en het intensiveren van de samenwerking met horeca, congressen en evenementen voor verantwoorde consumptie en productie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan plasticvrije horeca.
- Daarnaast blijven we ons in 2025 inzetten voor het stimuleren en samen met pandeigenaren realiseren van woningen boven winkels. Specifiek op de Nieuwendijk kijken we pand voor pand welke kansen er zijn om woningen toe te voegen. Ook vullen we het Vastgoedfonds Binnenstad aan voor het opkopen van panden en het uitkopen van exploitaties van bijvoorbeeld horeca, coffeeshops of toeristische winkels.
- Transformatie teweegbrengen kunnen we als gemeente niet alleen. Samen met bewoners, ondernemers, maatschappelijke vastgoeddeelnemingen, kennis-en culturele instellingen, corporaties, investeerders en pandeigenaren hebben we in de afgelopen jaren goede eerste stappen gezet. Deze samenwerkingen zetten we de komende jaren door. Ook werken we steeds meer samen met nationale en internationale partners zoals de European Alliance on Balanced Urban Tourism, omdat de oplossingen en innovaties rondom toerisme ook buiten onze stadsgrenzen en uit de sector zelf komen.
- De verdere aanleg en vergroening van het Knowledge Mile Park, het verbeteren van het Weteringpark en de transformatie van het Frederiksplein naar het Frederikspark moeten voor meer groen in de binnenstad zorgen.